fredag 24 april 2009

Tryck 1 för att komma till 2

Idag har jag verkligen mycket jobb att sköta. Jag ska ringa F-kassan och Radiumhemmet för att få intyg på att jag är sjuk och får sjukpenning (tänk om jag bara låtsas ha cancer!) detta för att jag ska kunna få 10% av min redan ynkliga lön i ersättning från AMF under min sjukskrivningstid. Ja, man förstår ju att de måste ha in dubbla intyg på att jag verkligen, verkligen är sjuk! Annars kan de ju ruinera sig på att släppa ifrån sig 10% av en förskollärarlön! (Eller så borde lägga mer krut på att bättre koll på Wanja & co... Vilket tror ni skulle ge dem störst besparing?)

Sedan måste jag ringa koagulationsenheten på SÖS, för jag måste få någon slags riktlinjer på vad som gäller för fortsatt behandling av mina blodproppar. Jag får fortfarande starka, starka sprutor varje kväll och på Radiumhemmet är de fullständigt ointresserade och verkar tycka att det nog reder sig själv. (Men jag har massor av frågor: när ska vi sluta? Behöver man trappa ner innan? Ska jag gå över till Waran sen? Hur ska jag göra under flygresan? Och när ska jag byta till en annan sorts stödstrumpor? Var får jag dem?...). Okej, fram med tjocka pärmen med alla journaler, intyg, mediciner, läkarnamn och typ allt man kan behöva. Ett sort glas juice och högtalarfunktionen på telefonen.

Det här skulle ju inte behöva vara några stora saker OM de kunde svara i telefonen. Någon av dem. Någon gång. Och helst då en människa som förstår vad man säger, eller för all del en robot som förstår vad man säger. Men nej, först är det märkliga telefontider, typ mellan halv tio och 9.30. Varannan udda tisdag, om det inte var helgdag veckan före, för då är det stängt. Eller så är telefonkön full för idag. Välkommen åter! Det gäller att hänga på telefonen minsann! Sedan ska man lyssna sig igenom 118 olika val:

Robotröst:
Tryck ... 1 om du har ... fotsvamp, ...53 om du ... inte behöver prata med någon alls egentligen och ... 6 om du ... måste kissa
. Tryck ... 19 för ... omkoppling och ... 18 för ... urkoppling. Tryck ... * för att ... börja om.
(Paus så länge att man undrar om man blivit urkopplad, om man tryckt fel iallafall, eller om robotar dricker kaffe. Då återkommer robotrösten, besviket:)
Tryck ... in ditt personnummer och avsluta med ... # eller, tryck ... * för att börja om.

(Lång tystnad igen, man nästan hör hur Roboten håller tummarna för att så många som möjligt ska råka trycka * istället).
Tryck ... 17 ... för att få ... 31 nya val. Tryck nu in ... ditt telefonnummer ... så ringer vi upp dig.

Ny robotröst (varför har de flera olika?! Och varför låter den här så överdrivet lugnande?)
"Vi ringer upp dig på telefonnummer skrap, piiiiiiip, prassel
(Här hinner man få panik, vems nummer kommer de ringa upp?!) klockan 95 den 33e. (Ja, ja, då så, de kommer inte ringa i alla fall!) Tryck ...* om ... något inte stämmer eller ...# för att ... börja om".

Får Robotröster betalt för antal minuter de lyckas hålla en på linjen? Och vad får de betalt i? Lever de på människors frustration?

Det är jobbigt att jobba heltid med sin sjukdom när man är sjuk.


1 kommentar:

  1. Oj, oj, oj - man blir tokig av att bara läsa det du nu får uppleva om hur vi sköter allt rörande F-kassan, intyg, telefonsvarare, robotröster med mera i det här landet. Det är ändå tur att det är du Lilla H. Du kommer ju även att klara detta på något sätt, det vet vi alla.
    kram
    Pia

    SvaraRadera