onsdag 27 januari 2010

So far, so good


Efter neurologbesöket igår blev jag väl inte så väldigt mycket klokare. Neurologen och jag visste ju bägge två att det var för tre månader sedan jag hade behövt träffa honom. Men han lyckades - efter en del uppmuntran - leta rätt på mina CT-bilder från november av hjärnan, och de var positiva, bättre än förväntat. Däremot stod det klart och tydligt att jag inte hade några ödem, så varför min ansvariga onkolog ringde och avbröt min dåvarande nertrappning av kortisonet, det är ytterligare en gåta att lägga till samlingen.

Även alla neurologiska tester han utförde var bra. Mina reflexer var lite spattiga, men det kan de vara, och det låter ju som jag, eller hur?

Så summan av kardemumman var: vi fortsätter leva. Lev från dag till dag sa Farbror Doktorn. (Han hade nog inte gått kursen om positiv inställning & hur man ger sina patienter lite extra livsglädje). Men han gav mig tips på en medicin jag kunde prova. Avastin. Den håller redan på att provas ut på äggstockscancer och jag har redan bett om den och fått nej ett antal gånger, men nu fick jag ett skäl till.

Det var det. Nu ska jag åka och ta prover. Man kan inte ligga på latsidan, precis, när man är sjuk!

Nu snöar det gen, och när jag kommer hem vill jag bara krypa ihop med mina killar, dricka Roobioste med vaniljsmak och mumsa på resterna från någon av födelsedagstårtorna. Vad gör fina du en sådan här dag? Jag sänder dig en stor varm kram, fylld med hopp, kärlek & humor!

6 kommentarer:

  1. Tack snälla Helena att du tänker på Malin, hon och vi behöver det. Jag taänker på dig varje dag och tackar dig för det du skriver som bidrar tll mitt liv.
    Kram Ann

    SvaraRadera
  2. Det är nog så sant att man bör vara frisk för att orka med.Men det är helt fantastiskt vilken positiv och livsglädjande person du är.Jag blir alldeles varm av dig LILLA H.
    Själv skall jag göra Petit-chouer med jordgubbar, kvar sedan sommaren,som jag skall bjuda maken på när han kommer in från att ha plogat.
    Kram fina du.
    Lillemor.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att du fick träffa neurologen och att han kunde trycka på lite om den nya medicinen.

    Här har jag varit och lyssnat på bebishjärta som bultar i magen idag och är oerhört tacksam för det.

    Ha en fin kväll med dina fina killar.

    *kram*

    SvaraRadera
  4. Stackars farbror doktorn. Han menade säkert väl... Och du vet ju redan vad som gäller. Det uttrycker du så väl i namnet på din blogg och i det du fyller bloggen med. Slitet uttryck kommer väl till användning igen. Carpe diem. I morgon har ju inte ens hänt än, så varför bekymra sig om den. Därmed inte sagt att man inte ska planera bra och roliga saker.

    Njut av te, tårtor och killar!
    Varma kramar
    Busan

    SvaraRadera
  5. Nåt begåvat att säga har jag inte..:-) Vill bara skicka en hälsning och tala om att jag kikar in här emellanåt. Hittade hit i förrgår.

    Styrka till dig, du kämpe.

    Tuija

    SvaraRadera
  6. Här packas det för en vecka på Gran Canaria. Här skall det fyllas på med positiva saker och positiv energi med familjen. Stor kram med mycket hopp och kärlek tillbaka till dig du underbara människa! Cecilia

    SvaraRadera