söndag 28 mars 2010

Det gick åt pipsvängen

för att fortsätta tala Astrid Lindgrenska. Jag var hemma i ungefär 20 timmar, innan vi gav upp och ringde Radiumhemmet. Då hade talsvårigheterna kommit tillbaka och älskade sonen L fick med darrig röst ropa på Pappa att han skulle komma eftersom mammas mun hade låst sig i ett konstigt, plutande läge och det inte kom några riktiga ord därifrån, utan mest framklämda snarkande ljud. Vi (Älskade M) ringde Radiumhemmet och vi togs emot med öppna armar. Killarna placerades hos Världens Bästa Familjen L, där de bjöds på Bowlingmatch och restaurarangmiddag, samt en massa glada skratt så klart! Själv fick jag krypa ner i min fortfarande bäddade säng, H Ä R L I G T ! Jag kände mig ganska orolig och ansvarig onkologjour instämmer, det lutar åt en hjärnblödning eller en akut försämring av mina hjärnmetastaser, så en akut CT av min hjärna beställdes omedelbart. Alltså for jag och min bäddade säng iväg till Neuro efter bara någon timme (sedan tog det en herrans massa tid medan de stack och stack i mina ostickbara kärl). När jag äntligen var klar och röntgenläkaren hade godkänt bilderna åkte jag upp igen och somnade ganska omgående i min härliga säng. Verkligen mitt-i-natten blev jag väckt av ansvarig onkologjour som berättar att det inte var något akut. ??? VA? Hur menar du nu? Jo, efter 117 språkförbistringar förstår jag att det inte finns något på de nya bilderna jämfört med dem från 8e februari i år! Metastaserna har alltså varken växt eller spridit sig sedan dess! HURRA! Nej, inte hurra, säger läkaren. Är det en hjärnblödning, frågar jag, neeeejdå, inga tecken på det, säger onkjouren. ?!?!?! Det är inget akut men, du har metastaser i hjärnan upprepar läkaren. Ja, så vi ser lite olika på saken. Jag är överlycklig över att de står stilla! ÖVERLYCKLIG!!! Läkaren tycker att inte att hjärnmetastaser är något att jubla över.

För att summera: Jag ligger kvar på Radiumhemmet, fortfarande med galet jobbig värk i bröstkorg, axlar & bäcken. Jag ska operera in en ny port & ta ut den gamla, förhoppningsvis i slutet/mitten av veckan. Jag hoppas att jag får vara kvar här så länge. Jag är ganska rädd för att åka hem faktiskt. Jag hade väldigt ont hemma, tyvärr.

God natt fina du!

32 kommentarer:

  1. Du är en riktig hjältinna! Jag känner inte dig men blir djupt imponerad och inspirerad av vad du skriver. Samtidigt blir jag så ARG när jag ser vad den här sjukdomen ställer till med. Jag önskar dig av hela mitt hjärta stabilisering av hälsan och en lång period där metastaserna fortsätter att stå still och inte ställer till med något elände. Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Älskade vännen, nu ska dom väl få ordning på din smärta i alla fall! Man ska inte behöva ha ont, som Skräppan alltid sa.

    Mina varmaste tankar är hos dig på RH. God natt.
    Varmaste kramen
    Busan

    SvaraRadera
  3. Tankarna är ofta hos Dig, hoppas du inte behöver ha så ont utan att dom kan hjälpa dig med det. Ingen ska behöva ha sån smärta! Håller med en annan kommentar om att du är en hjältinna! Det är du verkligen!! Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Men vad trist att du skulle få så ont! Skönt att det inte var nån blödning och att dom inte hade vuxit. Och vad bra att killarna fick bowling och restaurangbesök.
    Tänker på dig väldigt ofta!

    http://www.youtube.com/watch?v=BmpGx5oe6OY

    En fin låt med fin text till dig! Han som spelar gitarr är en som jag känner.

    Många varma kramar Elin A

    SvaraRadera
  5. Men vad trist att du hade så ont när du var hemma. Skönt iaf att det inte var nån blödning och att metastaserna inte hade vuxit. Och vad bra att pojkarna kom iväg på bowling och restaurang.
    Tänker på dig ofta!

    En fin låt med en fin text till dig! Han som spelar gitarr är en jag känner.

    http://www.youtube.com/watch?v=BmpGx5oe6OY

    Många varma kramar Elin A

    SvaraRadera
  6. Fina Lilla H,Vad jag tänker på dig ,känner dig inte men vilken styrka du besitter.Önskar så mycket att det stabiliserar sig,och att du inte behöver ha smärta.
    Godnatt och kram Lillemor.

    SvaraRadera
  7. Härliga besked att det inte blivit nån försämring. Men jättetråkigt att du ska ha så ont hemma... Men du är en tapper kvinna! Du är så fantastiskt stark! Blir du glad över ett besök på RH, eller är det mest jobbigt?
    Behöver du något, mera blommor kanske?
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
  8. Du är fantastisk! En imponerande stark liten H. Jag önskar dig smärtlindring och stabilisering av hälsan. Heja Lilla H! Kramar Hillevi

    SvaraRadera
  9. Du förändrar verkligen ens syn på livet med dina positiva tankar. Du är en fantastisk människa, det gör ont att läsa att du har det jobbigt. Många tankar och kramar från Malin

    SvaraRadera
  10. Åh gumman!! Det ÄR goda nyheter att metastaserna inte har ändrat sig, du har alldeles rätt där.

    Underbara du som kan se det!

    Hoppas, hoppas du kan få hjälp med smärtan och hoppas att dina killar kan njuta mer av mamma nu när läget stabiliserats.

    kram!!!

    SvaraRadera
  11. Vad säger man? Att du är unik! Sköna drömmar fantastiska människa. Låt dessa metastaser stå stilla, stilla. Och tack för att du delar med dig av din livskraft Lilla H. Hur har du egentligen kommit på Lilla H? Har så svårt att inte tänka på dig som Stora H...
    Kram från Johanna- en av alla de som följer dig och vill dig oändligt väl.

    SvaraRadera
  12. Det var synd att din hemmahelg skulle sluta så här. Skickar tröstekramar till dig
    /Agnetha
    http://agnetha52.blogspot.com/

    SvaraRadera
  13. En stor, lång och varm spontankram till dig hjältinna med stort H.

    KRAM

    SvaraRadera
  14. Åh vad tråkigt att höra att det inte gick att vara hemma. Massor av kramar till dig!!! Men hoppas nu att du slipper ha ont.

    kram!!!

    SvaraRadera
  15. Lilla H, Hur mår du en dag som denna? Jag hoppas att smärtan håller sig på plats under mattan. Skönt med en ny port så att du kan bli stucken utan alltför mycket lidande. Jag blir så glad att metastaserna står still! Kram från Jele

    SvaraRadera
  16. Mysigaste måndagskramen! Helt utan annan anledning att du är helt underbar och är värd den mysigaste måndagskramen!!!
    Busan

    SvaraRadera
  17. Fantastiska du!! Skickar all styrka jag bara kan och massor med varma kärleksfulla tankar!

    Kram Tuija

    SvaraRadera
  18. Vännen!
    Så ledsen att höra att hemmavistelsen fick avbrytas, men skönt att tänka att du nu är där du kan få den smärtlindring du behöver. Som många föregående skrivare håller jag med om att metastaser som inte växer är goda nyheter! Håller alla tummar för att det skall fortsätta så, länge. Familjen L är guld värda. Fantastiskt att de finns där för er och att de bjuder dina killar på positiva upplevelser mitt i kaoset.
    Styrka och mod med kärleksfulla hälsningar,
    Matilda

    SvaraRadera
  19. ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥29 mars 2010 kl. 22:59

    Kära Lilla H ♥
    Hoppas att några av timmarna hemma var givande med dina killar. Så tråkigt med din smärta, hoppas att den nya porten ska vara till god hjälp. Härligt med vänner som träder in och tar hand om dina killar så att dom får lite "vanlig vardag" gärna med guldkant.
    Skönt att du känner dej trygg där och att du inte ska behöva åka hem förrän du känner dej mogen för det.
    Vill önska dej en god natts sömn utan smärta.
    Många många Kramar Titti

    SvaraRadera
  20. Mmmm, en extra påskpuss och allt gott som går att uppbringa till dig! Kan inte låta bli att bli lite arg trots ditt kärleksfulla du. Arg att du har ont, arg att cancer finns! Arg att DU ska drabbas. Men gud eller något kanske vet vad som är meningen. Jag hoppas det. För dig blir det bra var än du hamnar, och när, det är jag säker på. Ljuvliga påskpastiller till dig H. Du är den finaste påskliljan./Magdalena

    SvaraRadera
  21. Hur många är vi inte som genom din blogg börjat se vårt liv på ett annorlunda vis, ta vara på stunderna, vännerna och dom vi tycker mest om på ett nytt sätt. Tack Helle för din klarsynthet sjukdomen till trots, eller kanske tack vare den hjälper du oss andra till ett bättre liv. Jag hoppas nu bara att alla som kan också gör vad dom kan för att hjälpa dig och din familj genom att ta del av Alfs sida i hjälprutan, - skrolla ner under bilden och läs.

    SvaraRadera
  22. Tråkigt att du behövde åka tillbaka igen.
    Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Känns som om alla andra redan skrivit det jag vill ha sagt!
    Du är unik och du får mig att försöka se livet på ett annat sätt, du hjälper mig(utan att du ens vet om det eller ens känner mig) genom din blogg.

    Stor kram du underbara människa,
    Önskar dig allt det bästa

    SvaraRadera
  23. Hej "Nellie"! Vi beundrar dig så mycket och tänker på dig! Lovar att lyda dina kärleksuppmaningar! :)
    Kramar Sanna, Rikard, Jonas och Sara

    SvaraRadera
  24. Ibland känns allt så orättvist. Jag får fira min tvåårsdag i morgon, än så länge sjukdomsfri, och du får kämpa så. Hoppas du är smärtfri. Hoppas du har fått din nya port. Hoppas du får njuta lite av dina älskade killar.

    I morgon, finaste du, sluter vi ögonen en liten, liten stund och tar en tur till Blåkulla. Där har vi i alla fall ett ställe där herr C är portad!

    Stor varm kram <3
    Busan

    SvaraRadera
  25. Hej du starka du!!!! Uppdatera oss nu så vi slipper oroa oss..
    KRAMAR

    SvaraRadera
  26. MASSOR av kärlek till dig underbara lilla H.
    Läser din blogg varje dag och är öm och varm i hjärtat av hela din existens.

    // Karin H

    SvaraRadera
  27. Ajj, att du inte kunde få vara smärtfri och få vara hemma längre...
    Men Finaste Lilla H, Du är så full av kärlek och trygghet så man blir varm i hela hjärtat.
    Goda nyheter är ju helt rätt tänkt när elakingarna inte rört på sig!
    Mina tankar är hos dig och som alltid:
    Styrka Kärlek Hopp & Mod i massor till dig

    Kram Jenny salomon

    SvaraRadera
  28. ((Kram))fina,fina du!

    Önskar dej den finaste påsken!

    SvaraRadera
  29. Lilla H..
    Hoppas att nya porten och smärtlindringen fungerar.
    Önskar att du kan få en härlig o mysig påskhelg med din familj. Du är en helt fantastisk människa!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  30. Vi skickar dig en stor varm kram med många
    goda tankar till dig!Hoppas du känner att du
    inte står ensam i din kamp!
    Önskar dig en påskhelg med så lite smärtor som
    möjligt och att du orkar ha dina nära och kära omkring dig så mycket som möjligt.
    Ulrica O Janne med familj

    SvaraRadera
  31. Lilla H,

    Här kommer en önskan om att du får en härlig påsk med en massa kärlek, god mat och mys.

    Kram från Jele

    SvaraRadera