onsdag 3 februari 2010

Ledsen idag

Tidigt i morse anlände jag till SÖS för att under en timme dricka kontrastvätska inför en CT av buk, bäcken & lungor. Älskade M körde mig dit och under hela väntetiden gick min mobil varm. Det var många som undrade hur jag hade det, om jag ville ha sällskap eller bara berätta något roligt.

I varje litet väntrum finns två larmknappar man kan trycka på om man behöver hjälp av personalen. Tre väntrum bort låg en äldre man i sjukhussäng. Han ropade på hjälp med någon minuts mellanrum, och varje gång någon gick förbi hans säng. Han blev antingen ignorerad av de andra väntande eller avsnäst. Till sist reste jag mig för att visa honom knappen. Innan jag hann fram kom dock en sköterska ut och frågade om han ville ha hjälp, jag sa då att han bett om hjälp länge. Han talade osammanhängande och gjorde sig inte förstådd, så hon klappade honom och förklarade var han var och vad som skulle hända. Sedan tänkte hon gå medan han fortsatte ropa på hjälp. Jag ropade då från mitt väntrum att jag trodde han ville kissa. Jag hade ju lyssnat en stund, och det verkade som om han inte hade fått kissa den här morgonen. Sköterskan gick då tillbaka, lyfte på täcket och ropade till mig: det är ingen fara. Han har blöja!

Hon gick. Han fortsatte ropa. Och jag grät. Grät över det ovärdiga i att vara ensam och värnlös och oälskad och få sin inkontinens utropad och förkunnad. Sköterskan ville säkert väl, men var tog kärleken och omsorgen vägen?

Senare blev det min tur och min smärtande bröstkorg gjorde själva placeringen, platt på rygg, på röntgenbordet väldigt smärtsam. Så pass att tårarna bara flödade hur jag än försökte hålla dem tillbaka. Då avbröts allt och jag hade två väldigt empatiska sköterskors fulla uppmärksamhet och omsorg. De klappade mig, hämtade filtar och gjorde ALLT för att det skulle kännas bättre. Smärtan kvarstod. Det som hjälpte var just deras omsorg, deras genuina lyssnande, klappen på kinden. Den borttorkade tåren.

Efteråt fortsatte mobilen ringa och jag hade min underbara svärfar väntande för hemfärd. Jag har det så bra, som jag så ofta skriver är jag marinerad i kärlek. Men den lilla farbrorn då?

Smärtorna fortsätter dessvärre så idag ligger jag still på soffan och funderar lite för mycket. Vi måste hjälpas åt och ge varandra mer! Kärlek åt folket!

Uppdatering: nu ringde röntgenläkaren. Jag har flera proppar i lungan, det är därför jag har så ont. Nu måste jag till akuten. Håll tummarna för att jag inte behöver läggas in!

19 kommentarer:

  1. H,så vackert du skriver igen och igen, det värker i mitt bröst oxå, men av sorg över det du beskriver du såg idag. Tänk om du kunde lära de som arbetar inom vården att marinera i kärlek, att verka i glädje varje dag och att möta varje individ med vänlighet, kärlek och värdighet. Önskar din blog fanns på storbildsskärmar i korridorerna inom vården.
    Massor med kärlek från Hillevi

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Stackars lilla farbrorn! Tänk att du ändå orkar bry dig om andra fast du har det så svårt själv! Härligt att du fick empati tillbaka...
    Håller tummarna riktigt hårt för dig!
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Är ofta inne på din blogg.
    Hoppas du får all hjälp.

    Tänker på dej
    Farmor Ulla-Brith

    SvaraRadera
  5. Hoppas, hoppas de kan hjälpa dig med propparna utan att du behöver läggas in, så du kan få vara hemma och marinera mera.

    Underbara du som ser och uppmärksammade farbrorn, hoppas att någon underbar sköterska förbarmar sig över honom och ger honom den omsorg som han behöver.

    Stor kram!!!

    SvaraRadera
  6. Fina, fina Lilla H!
    Världen behöver fler som du. Din kärlek och omtanke om andra är suverän.
    Önskar innerligt att du får behandling mot propparna och sedan åter till ditt fina hem.
    Härligt att din tjejträff blev så lyckad men fy vilket fasansfullt slut på den dagen.
    Kramkram Titti

    SvaraRadera
  7. Aj, aj, aj. Hoppas att du får hjälp mot propparna och att du får åka tillbaka hem för fortsatt marinering.
    Hoppas även att farbro`n fick klappar på sin kind och blev tröstad.

    All kärlek åt Alla
    Elin

    SvaraRadera
  8. Fina LILLA H !Tänk att ha sådan omsorg och empati för sina medmänniskor när man har fullt upp med sig själv.Stackars farbror som inte hade någon att hålla ihand.Att vara ensam när man är sjuk är nog dubbelt så svårt när ingen kan kan hjälpa och kan se till att man får den hjälp man skall ha.

    Håller nu mina tummar att du snart är hemma igen.
    Många varma tankar och massor med hopp och kärlek.
    Lillemor.

    SvaraRadera
  9. Stackars lilla farbrorn. Och stackars alla som sliter i vården utan tillräckligt med tid för att kunna tillåta sig att vara lite extra...

    Och du då, tappraste lilla H. Du råkar ut för värsta mardrömmarna och ändå tänker du mer på andra än dig själv. Men vi tänker på dig! Och koncentrerar tankarna just ikväll på att du ska slippa bli inlagd. Tummar, tår och tassar!!!
    Kram kram kram Busan

    SvaraRadera
  10. Alla mina tankar till dig! Du har verkligen en läsvärd blogg. Kämpa på-kramar /Nina

    SvaraRadera
  11. Vad sorgligt... Stackars lilla farbrorn, det är ju fasansfullt att det kan vara på detta vis. Hoppas de kan lösa upp dina proppar så du slipper ha ont.
    Styrkekramar
    Lena

    SvaraRadera
  12. Stackars liten farbror! Han var nog orolig för något. Jag tänker på dig och hoppas att du är hemma igen där du kan få tanka än mer kärlek!

    Kram från Jenny

    SvaraRadera
  13. Lilla H.... jag tror nog du blir inlagd för proppar i lungorna är inget att leka med. Dock hoppas jag att du får din dator till sjukhuset så att du kan fortsätta hålla kontakten med oss som tänker på dig - och uppdatera oss när vi undrar hur det är med dig. - Och viktigast av allt, få vår kärlek och omtanke TILL DIG, för den gör dig stark. Stor kram från Karin

    SvaraRadera
  14. Du är så omtänksam! Du har så mycket kärlek inom dig, som du delar med dig av. Du är f_n min förebild. Du är en underbar mamma, fru, dotter, storesyster och vän...jag har nog glömt något. Jag tänker på dig och håller tummen.
    Många kramar Fia!

    SvaraRadera
  15. Kärlek och omtanke betyder så mycket!! Stackars farbrorn. :-(

    Tänker mycket på dig och hoppas du snart mår bättre. Hoppas du snart är av med propparna i lungorna.

    De röntgade mig också för ett par veckor sen eftersom jag hade symtom som kunde orsakas av proppar i lungorna... men mina symtom var snarare biverkningar av cellgifterna... och i morgon är det åter dags att åka till sjukhuset för att få en ny behandling!

    SvaraRadera
  16. Hoppas verkligen att du fått hjälp mot det onda och att du fått komma hem igen!

    Styrka Kärlek Hopp & Mod till dig

    Kram Jenny salomon

    SvaraRadera
  17. Cancer är inte en omtänksam sjukdom. Sällan är ålderdomen det heller tyvärr...

    Min 59 åriga far fick hjärntumör för några år sedan och det gick relativt fort. Från en elegant och fräsch man till ett vårdpaket med blöjor. Man såg på hans blick (för han kunde inte prata i slutet) att han led av förnedringen att behöva matas, att behöva bytas på o s v...

    NU hoppas jag att du får den vård du behöver så att du kan upp kampen mot "monstret" med ny gnista!

    KRAM!

    SvaraRadera
  18. Ditt budskap når ut. Det berör. Första gången jag läser din blogg men du har något stort att berätta. Bara historien om farbrorn förtjänar MINST en tidningsartikel. Ditt liv ett helt uppslagsverk, dett lilla jag har läst. Kram på dig från en ny följare

    SvaraRadera