tisdag 2 februari 2010

Nafsad i hälarna - aj!

Jag hade så roligt i går! Det kändes så... rätt att träffa dessa människor, de som känner mig som den jag är, som jag har delat resor med, framgångar, motgångar, lösningar på svårigheter... och en eller annan sen natt - varav en hel del precis där vi var igår! Dessa underbara människor som har haft en stor inverkan på den person jag blivit, det jag brinner för och engagerar mig i. Vi har dansat på bord tills de har brakat, varit på skumma klubbar i Köpenhamn, vi har skrattat, gråtit, hoppats, provat idéer, diskuterat så hetsigt att andra backat undan, för att sekunden senare ta en fika & fnissa. Jag kunde inte ha önskat mig bättre kollegor eller roligare, mer utmanande och betydelsefullt jobb.

Och igår kändes allt nästan som vanligt. Vid 20 var det dags att åka hem och Jennie och jag pratade om hur lyckad kvällen varit. Sen frågar Jennie mig vilka läkarbesök jag har den här veckan och plötsligt kan jag inte prata! Tidigare under kvällen har jag känt av liknande symptom, en motsträvig tunga och en märkligt, snarkande andning. Men det har släppt snabbt och jag har förträngt det. Nu är det på riktigt. Jag sitter i bilen med en tunga som vägrar lyda. Jag tvingar den att formulera "imooon" men det ju fel dag så jag försöker rätta mig mig själv "oooona" men sen rinner rädslan och frustrationen över "aaaa..iiie..aaa-aa" Jennie frågar om hon ska köra in till kanten, men jag vill bara "eeeeem" efter ett par, tre minuter av snörvlande andning och panik i kubik släpper det och jag ringer Älskade M, som vanligt med en plan. Någon måste vara med killarna om vi måste åka in, och jag måste ha mediciner direkt.

Hemma ringer jag det akutnummer jag fått och - under av alla under - en trevlig sköterska svarar direkt, onkjouren ringer upp direkt och när hon säger att hon måste ringa sin bakjour (ni trodde väl aldrig att jag skulle vara ett lättbedömt fall?!) Jag förklarar att vi har barn hemma och behöver ordna barnvakter så det vore bra om det inte tog allt för lång tid eftersom det inte är så poppis att väcka folk mitt i natten. Då säger hon förvånad: Nej, jag återkommer inom max 10 minuter. Det lovar jag. Och det gjorde hon.

Efter att ha kollat min journal är diagnosen svullen hjärna IGEN orsakad av ärrvävnad. De tycker att jag har trappat ner på kortisonet för fort (suck!) så direkt skulle jag ta 16 tabletter och sedan dubbla min nertrappade dos och stanna där. Sedan dess har jag mått bra, pratat typ non stop men inte sovit så bra dock efter den dosen kortison kl 21.30, men det tar jag så gärna om jag får leva! Idag har jag pratat med min ansvariga onkolog. Hon instämde med gårkvällens onkologers diagnos. Strålning av MagMonstret ska bokas snarast, jag ska fortsätta med en högre dos kortison och inte oroa mig om det inte talsvårigheterna kommer tillbaka.

Så, igår nådde Monstret fram att nafsa, men något riktigt bett fick han inte och idag springer jag ifrån honom!


Still me, still here, still ahead of the Monster!

Dagens extra kärlek:
alla tjejerna från igår! Extra tack för supervackra eko-blommor!

Moster Ann m familj: ännu mer omsorg & fler vackra blommor!

Världens bästa familj L: för att vi kan ringa mitt i natten och säga att någon kanske måste sova här. Och sen ringa igen och säga att nä, det behövdes inte och bara mötas av kärlek & omsorg!


Och till fina du som läser det här och ger mig uppmuntrande kommentarer & hopp, styrka & kärlek. Igår behövde jag varenda uns när jag tvingade min tunga att prata, springa ifrån det fula Monstret. För han är inte välkommen här! Men det är du! Kärlek & pratbara munnar till er alla!

16 kommentarer:

  1. Sitter här med tårfyllda ögon...du peppar mej och jag peppar dej, så skönt att ha varandra.
    Det låter så otäckt när inte talet lyder. Allt man inte varit med om själv skrämmer. Men tänk vad bra man mår när det vänder igen.... Jag tar sömntabletter när jag tar dessa höga doser med kortison, det hjälper inte helt, men något i alla fall.
    DÖD ÅT MONSTRENA!
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
  2. Hej hoppas monstrerna håller sig borta nu. Du är så otroligt positiv hela tiden, vilket säkert gör att monstrerna inte orkar komma tillbaka mer. Tänker på dig och din familj.
    Många soliga kramar Lisa

    SvaraRadera
  3. Jag beundrar din livsglädje och kämparanda. Bra att du bara lät monstret nafsa lite och inte få mer grepp.
    Många kramar,
    Cia

    SvaraRadera
  4. Fy, vilken otäck händelse. Skönt att det släppte och även om kortison är vidrigt, gör det ju mycket nytta också. Hoppas du får tid snabbt för strålning av MagMonstret.
    Hopp, tro, styrka och kärlek kommer här i mängder, samlat i en jättekram från Busan

    SvaraRadera
  5. Hej
    jag halkade in här via din matblogg!
    Och OJ vilken fantastisk, stark och vacker kvinna du är! Din kämpaglöd är oerhört inspirerande.

    En massa styrka och kraft vill jag skicka till dig!

    SvaraRadera
  6. Skickar många tankar och värme till dig!

    Följer dig via din blogg och lämnar såhär ett litet avtryck efter mig igen.

    Kram Tuija

    SvaraRadera
  7. Fy vad otäckt att det satte sig på talet, men tur att det finns mediciner att ta även om inte de heller är så trevliga alla gånger. Ska själv ösa i mig en massa kortison de kommande tre dagarna eftersom jag ska in på behandling på torsdag.

    Härligt att kvällen igår blev lyckad i övrigt och att du hade roligt.

    Skickar massor av varma kramar till dig och du finns i mina tankar!!

    SvaraRadera
  8. Mina allra varmaste tankar till dig,jag blir alldeles förskräckt när jag läser vad du får gå igenom.
    Men gläds med dig att du hade en sådan fin dag med dina vänner.
    Fortsätter att skicka massor av hopp tro och kärlek.
    Kram Lillemor.

    SvaraRadera
  9. Fina fina Du! Är så glad att det ordnade sig och är så glad att vi kunde ses igår. Massor med positiva tankar har skickats till dig idag från mig som alltid!! Varma stora kramar från Lena.

    SvaraRadera
  10. Sen min mamma fick en hjärntumör följer jag bl a din blogg. Lider så med er alla som inte kan få vara friska, men ändå så är ni så härliga, ni, som är så sjuka, sprider glädje till oss andra.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Men usch vad läskigt för dig/er.. Men verkligen kul att du fick en så lyckad kväll innan iaf...Tänker på dig och dina killar där hemma ...kram kram

    SvaraRadera
  12. Du är en sann kämpe! Vicken supermorsa, fru, dotter, vän!
    Skönt att du fick en härlig kväll innan allt det tråkiga hände men det bästa var ju ändå att det slutade bra och det inte var något "värre" - missförstå mig rätt.

    En varm kram till dig och din familj.

    SvaraRadera
  13. Underbara, fina du!
    Om du bara visste hur lättad och GLAD jag blev när du messade idag! Tänker så mycket på dig och killarna...
    Tack för igår, det var jättekul att ses!
    Många KRAMAR

    SvaraRadera
  14. Kära du!
    Vad härligt att du fick ha en sådan där toppenkväll med fina vänner, det är du så oerhört väl värd!! Men vilken hemsk avslutning på kvällen.. Så SKÖNT att höra att det gav med sig med rätt medicinering, även fast jag förstår att medicinerna i sig innebär annat trubbel.
    De varmaste hälsningarna till dig och din familj från mig och min familj!! KRAM!

    SvaraRadera
  15. Och monstret ska inte få något grepp! Inte en chans så fort som du springer! Härligt att du fick en fin kväll trots allt. KRAM

    SvaraRadera
  16. Kämpa på, inget är omöjligt, det gäller bara att hoppas!

    SvaraRadera