onsdag 24 februari 2010

Ny dag, nya besked

och tyvärr fortsätter trenden. De senaste CTna har alltså visat växande metastaser i hela hjärnan, två på levern, en på binjuren, en vid diafragman, två på utsidan av tjocktarmen, en i huden. Efter utprovningen av masken för strålning igår, fick jag ett samtal i morse. Det blir ingen strålning. Det är ingen idé, det kommer inte ge någon fördel alls. Vi går direkt på den nya cytostatikan istället. Fast, det var ju egentligen ingen nyhet utan mer en återgång till vad läkarna sa efter förra strålningsvändan. Så, tänk om, tänk tillbaka, ladda om.

Men det kan inte hjälpas att det känns lite trögt och uppenbart som om det hela går åt fel håll nu. Å andra sidan var jag helt galet slut igår efter utprovningen av mask + en minimal tripp till bokaffären igår. Och om jag ska använda en hel vecka av mitt dyrbart korta liv till att må så dåligt, då vill jag verkligen att det gör nytta! Annars kan jag ju träffa dig, äta god mat, kramas & hinna skaffa fler glada minnen under tiden. Så, i slutändan blev det nog på bästa sätt i alla fall. Jag vet ju att min liv snart är slut, jag vill inte snubbla på mållinjen nu och bara hetsa tid, jag vill LEVA livet, ha kvalité på tiden. Till vilken nytta vinner jag ännu en vecka, om jag inte är vid medvetande? Nu hoppas jag på att uppnå det bästa möjliga. Tid vid medvetande. Tid för killarna & Älskade M. Tid för dig, och tid för mig.

Tack för alla tips på roliga sajter, klipp på You tube, böcker! Supertack för ÄNNU mer choklad, blommor & gulliga kort! (För er som frågar hur man når mig, finns det en mailadress högst upp till vänster.) Jag älskar att skratta och mår mycket bättre efter 15 goda skratt! Sen klarar jag att ta i tag med en massa tråkiga, byråkratiska saker. Försäkringar. Autogiron. Prenumerationer. Medlemskap. Det tar på krafterna bland, men å andra sidan har jag en magisk mening som tystar allt, men den kostar för mycket att använda, så den sparar jag tills den verkligen behövs. Meningen? "Jag har hjärnmetastaser och kommer vara död då."

Idag har varit en bra dag och då brukar kvällarna bli ännu bättre, så den ser vi fram emot! Min fina Bror är fortfarande här, och idag även min Pappa! De är i skolan nu och ser E uppträda med en "buspojkeshow" (?!). Sedan ska vi äta middag tillsammans. Underbara, vardagliga saker! Tänk att få se hur den kärleksfulla storebrodern framhäver sin smått generade, men mycket belåtna lillebror! Få höra dem gnola något tillsammans... Känna doften av deras ljuvliga syskonkärlek, när de småkivas om flingsaltet. Mitt liv är underbart, för de som utgör mitt liv är underbara. Så enkelt är det! Läkarna undrar varför jag inte behöver sömntabletter. De undrar varför jag sover gott, bara jag inte har ont. Det är enkelt - jag ångrar inget! Jag sover på gott samvete, marinerad i kärlek, det är en mjuk kudde. Jag är lycklig. Lycka är ett skönt täcke!


Det här var jag. För bara 5 månader sen.

80 kommentarer:

  1. Tänker massor på dig. Hade velat sitta en stund hos dig och bara prata strunt. Vi kan väl låtsas?

    Kram,
    Annette

    SvaraRadera
  2. Du har som alltid helt rätt för dig.
    "Varje dag är en gåva, ingen rättighet"
    Eller hur?

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Du är så klok och så Fin...

    Mer Styrka Kärlek Hopp & Mod

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar människa du är, så levande, mitt i livet men ändå så dödligt sjuk. Tänk att Du, fast du är så sjuk, lever friskare o sundare än de allra flesta! Du får mej att kunna tänka mindre på den rädslan man har för svår sjukdom, att vara mindre rädd...Varför kan inte vi alla ta vara på det goda livet faktiskt har att ge?
    Massor med kramar till Dig o de dina.
    Eva

    SvaraRadera
  5. du är så fin och så vacker och så klok. Önskar att du får massor av underbar kvalitetstid.
    massa kramar
    /Erica

    SvaraRadera
  6. Vilken inspiration du är med din livsglädje, jag önskar bort allt dumt i din kropp med hela mitt hjärta. Kramar från Helena

    SvaraRadera
  7. Hek DU UNDERBARA kvinna vilken styrka du har ,beundrara dig massor..Men så tråkigt att läsa om att du blivit sämre ..Njut av din härliga familj..många kramar annika

    SvaraRadera
  8. Tack för att du lär mig nå´t viktigt!

    SvaraRadera
  9. Njut av den vardag som är uppfylld av kärlek i familjens trygga famn.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  10. Sitter här med tårarna rullandes från mina kinder,fy f**n vad livet är orättvist!!!
    Önskar att man bara kunde uppfinna något som gjorde att du fick leva länge och all cancer försvann,
    Vilken otrolig människa du är så vacker å fin.
    hatar cancer och du får mej att verkligen tänka på vad jag har,att ej gnälla över väder och vind,
    Tänker på dej.
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  11. Känner dig inte alls, "halkade" in här via George.
    Har läst och tänkt.
    Du skriver så vackert, naket och gripande! Du förmedlar så mycket värme.
    Jag önskar dig och din familj allt gott den tid ni har kvar tillsammans!
    Kram från Kerstin

    SvaraRadera
  12. Vilken kvinna du är, du lär mig mycket om livet, men så ledsen för din skull massa styrke kramar Gunilla

    SvaraRadera
  13. Åh, jag önskar så att det fanns något att göra för att få bort cancern ur din kropp! Men hoppas du får många fler underbara dagar tillsammans med din familj. Massor av varma kramar till dig från mig!

    SvaraRadera
  14. Får säga detsamma som någon gjorde här tidigare, Tack för att du lär mig nåt viktigt, du kloka, underbara och för mig okända människa! Tänker på dig och hoppas du får en riktigt härlig kväll med din familj!
    Stora styrkekramar Petra

    SvaraRadera
  15. Tack för att du delar med dig av dina tankar och känslor.
    Alla, oavsett sjukdom eller inte, borde stanna upp ett tag, leva i nuet och ta in allt härligt som vardagen har att ge, bara vi ger den en chans!
    Många varma kramar till dig!

    /Maria Ö

    SvaraRadera
  16. Känner inte dig men ändå känns det så. Vill ge dig och din fina familj massor av tröstekramar. Du delar med dig på ett beundransvärt sätt och vad jag önskar att det fanns något att göra för dig.
    Kram A

    SvaraRadera
  17. Fina Lilla H.Vilken fantastisk människa du är.Så ledsen att läsa att du är sämre.Önskar dig en fin tid med dina pojkar.Vad jag beundrar dig du fina kloka insiktsfulla Lilla H.
    Massor med varma kramar. Lillemor.

    SvaraRadera
  18. Lilla H Vad säger man, lägger in ett latinsk ord språk
    Aegroto, dum anima est, spes esse dicitur och det betyder "Så länge det finns liv, sägs det finnas hopp för den sjuke"

    Massa kramar till dig underbara H

    SvaraRadera
  19. Vad ska man säga... det är så tråkigt att läsa hur det har blivit för dig. Jag skulle också vilja njuta av varje minut om jag var du. Hoppas dina pojkar får mycket stöd för det måste vara väldigt svårt för dem att se dig bara bli sämre. Samtidigt som dom säkert inte vill göra något annat än vara med dig - och samtidigt som dom säkert mår så bra när dom kan göra saker FÖR dig. Tänker på er allihop. Stor kram från Karin

    SvaraRadera
  20. Fina du!!! Åh, jag önskar att jag kunde ge dig precis allt som du är värd.

    Det känns som ett logiskt resonemang att undvika onödiga behandlingar som du ändå kommer må jättedåligt av.

    En jättegod natts sömn önskar jag dig. Hoppas att ni hade en riktigt mysig middag.

    *kram, kram*

    SvaraRadera
  21. Hej!
    men jag förstår inte att de kom tillbaks de där d...a hjänmetastaserna!!!! de var ju borta! vad är det som hände ?? tänker på dig många ggr om dagen.

    Du kommer att finnas för dina barn oavsett var du än befinner dig. Du är en hjältinna, jag kommer aldrig att glömma dig.
    /olivia

    SvaraRadera
  22. Kära Stora Lilla H ♥
    Du är helt sagolikt Stor, att tänka på oss bloggläsare och forumvänner och ta av din egen dyrbara tid för att bry dej om dina medmänniskor.
    Hoppas att du känner att du får litegrann tillbaka av oss. Önskar av HELA mitt hjärta att din tid ska få innehålla allt det du uppskattar och önskar.
    Kramkram Titti

    SvaraRadera
  23. Du är ljuvlig att läsa och gör mig glad med sitt sätt att uttrycka saker även om de nu inte precis var så där muntra. Men oavsett det är jag helt stum av beundran att du sover utan sömnmedel. det säger ju en hel del om vilken kärlek och harmoni du lever i. Känslomässig harmoni i familjen.

    SvaraRadera
  24. har haft mina funderingar på varför vissa människor är så bittra.
    Tittar förbi här & natrligtvis är det fruktansvärd läsning om att du blir sämmre men samtidigt så blir jag så GLAD över att du faktiskt "lever" varje dag och tillåter dej själv att se det "fina" du har runt dej....
    .... så en massa styrkekramar till er allihopa

    SvaraRadera
  25. jag saknar ord för jag känner verkligen med dig ...
    Jag önskar att jag kunde tänka så klart som du ..
    Du öppnar mina ögon för livet och ser att mina krämpor är en bagatel ..och jag inser att det är dags att börja leva och njuta..
    Du är en underbar människa jag önskar det fanns ord jag kunde skriva till dig för att göra det lättare för dig ...
    Du är perfekt som du är ...Kramar

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Jag har alldeles nyss träffat dig här genom din blogg. På något konstigt sätt bara uppenbarade den sig. Jag har suttit här vid datorn och läst din hstoria från början till denna dag och kan bara känna en stor sorg men samtidigt en stor värme i mitt hjärta.Vilken kvinna du är, du ska få den största medaljen som jag kan hitta. En guldmedalj är inte nog du ska ha en diamat eller en brilliantmedalj.Den ska du dela med din familj för de har det också väldigt tuff, men med dig som maka och mamma kommer de att fixa detta. Du har banat vägen för dem.
    Jag skickar dig de vackraste rosorna visuellt och ska alltid minnas det jag här läst och det vill ju säga att jag ska minnas dig.
    Under har skett och under kan ske, lyft inte ner dörrskylten än underbara kvinna.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  27. Hej!
    Känns knasigt att skriva till någon man inte känner... Men du skriver så bra att jag bara måste tala om det för dig! Önskar dig/er oxå hur mkt kraft som helst!!! KRAM

    SvaraRadera
  28. Du lever mer och är mer levande än många av oss andra..
    Fantastiska du, all styrka och kraft till dig!
    Lev & Kämpa precis som Du är!
    Stor stärkande kram från en av alla dina trogna följeslagare :-)!

    SvaraRadera
  29. Å lilla fina Du, jag tycker det är så sorgligt att en småbarnsmamma inte får vara "ifred" från en sån sak som cancer. Dina ord berör och i mina ögon är du så nära en ängel man bara kan vara, måste vara därför Ni underbara människor blir hemkallade i förtid.
    Just nu ber jag om under och mirakel för Dig!
    Kram från en för dig okänd medmänniska.

    SvaraRadera
  30. Du vackra, varma, kloka människa!!

    SvaraRadera
  31. Otroligt inspirerande och klok du är. Tack för att du delar med dig av ditt liv. Tänker på dig och önskar dig kvalitets tid med de dina.

    SvaraRadera
  32. Kan bara instämma i körsången; DU är sååå klok, snäll och så fantastisk! Priset för detta är ju som alltid; dom snälla & goda ska härifrån först! Konstig regel men är den ändå inte lite sanningsenlig? Ibland/ganska ofta; känns det så...:(
    Jag hoppas du får fortsätta livet på ett fint och bra sätt så länge som möjligt, när det är dags - då ett snabbt avslut. Men tyvärr får man ju inte ens välja slutet själv. Inga papper från försäkringskassan hjälper, inga kryssfrågor att kryssa i hur man vill ha det när det är dags för avfärd.

    En varm kram till dig och din familj.

    SvaraRadera
  33. Underbara Helle, vilken människa du är. Du får en verkligen att förstå att uppskatta vardagen. Jag önksar attt ni får en super tid tillsammans du och din familj så länge det bara går. Jag är tacksam att jag fått vara med dig lite ett tag, det var ju så länge sen vi träffades. Hälsa de dina. Många långa kramar till dig min vän

    SvaraRadera
  34. Finaste du. Det finns inga tvivel om att du gör mångas liv så mycket rikare. Du är en av dom c-systrar som verkligen har lärt mig mest om att LEVA! Och det handlar inte bara om min lilla "hemlighet". Den är mer ett uttryck just för förmågan att fånga tillfället i stället för att bygga upp svårigheter.
    Varmaste kramen från Busan

    SvaraRadera
  35. tänker på dej varje dag! vill inget hellre än att träffa dej!!! kommer jag att hinna?!

    SvaraRadera
  36. Du är en underbar kvinna som lärt mig så otroligt mycket om livet. Att ta tillvara det man har och njuta av det. Tänker på dig ofta. Du har gjort ett stort avtryck i mitt hjärta. många kramar från ecka

    SvaraRadera
  37. Styrka till dig. Mina tankar har varit med dig idag.

    SvaraRadera
  38. I'm glad for your happy dinner together with brother and father and your lovely sons. I am glad for you also to make the wise choice in your treatment, for quality of life. Hard choice but good, wise choice I believe!

    SvaraRadera
  39. Varm kram till dig och de dina! Lycka är för dina söner att ha dig till mamma. Önskar dig vackra vårdagar med mycket kärlek. /M

    SvaraRadera
  40. Livet är alldeles för orättvist.
    Det är inte meningen att unga mammor ska få denna skitsjukdom. Tyvärr upplever jag att detta är allt mer vanligt förekommande.
    Hatar allt vad cancer heter. Har tagit alldeles för många av mina närmaste.
    Blir berörd av ditt öde...och sänder dig och din familj en lång varm tanke.

    SvaraRadera
  41. Hittade till dig via George. Du skriver så fint och bra om livet och kärleken. Fattar inte hur livet kan vara så orättvist!
    Jag har själv barn och då berörs man lite extra.

    Jag har följt din blogg ett tag och plötsligt känner jag igen dig på en bild! Vi har gått i samma skola. Håller alla tummar och tår att det här ska gå bra, att du blir fri från cancern och får många år till med din fina familj.
    Stor kram från Johanna W

    SvaraRadera
  42. Hej Lilla H, Hur har du det idag? Jag hoppas att det är en bra dag! Tänker på dig och hoppas. Kram från Jenny/Jele

    SvaraRadera
  43. Oj...sådan livsglädje! Trots allt! Shit.
    Jag blir stum.
    Vilken kvinna du är!!!!!!

    SvaraRadera
  44. Hej Lilla H. Tänker på dig ikväll. Maken lägger barnen och jag sitter och hoppas att du har en fin fredagskväll.

    *kram, kram*

    SvaraRadera
  45. Kära Fina Lilla H ♥♥♥
    Tänker på Dej & Önskar sååå att du haft
    en någorlunda dag. Skulle bara vilja ändra
    på allt och få bort det onda och sjuka.
    Känn min omtanke och kärlek.
    Du har satt fina spår i mitt liv.
    Kramkram Titti

    SvaraRadera
  46. Du är helt fantastisk!
    Kämpa på!
    Kramar
    Malin i Göteborg

    SvaraRadera
  47. Så tunga besked. Så tungt för dig och din familj. Det gör mig så ont att ni är i denna svåra situation. Jag beundrar din kraft, ditt mod och din förmåga att sprida värme i allt det svåra. Du ger så många så mycket! Och jag hoppas att du nu får extra mycket av extra många, för det behöver du nu. De varmaste hälsningarna till dig, M, E och L från oss. Stora kramar!

    SvaraRadera
  48. Fina Lilla H ♥ ♥ ♥ ♥
    Jag har inget begåvat att tillägga men
    jag vill säga att du finns i mina tankar.
    Det gör också din familj.
    Varma, Ömma & Innerliga Kramar
    Titti

    SvaraRadera
  49. Söta, kära Lilla H,

    Jag önskar av hela mitt hjärta att du har den bästa och finaste helgen någonsin med dina killar. Att ni är helt och hållet marinerade i kärlek och bara finns där för varandra.

    Kram, kram och åter kram
    Busan

    SvaraRadera
  50. Du är vis, klok och har massor av kunskap, jag är mindre klok men jag har hört om en bra sak att göra för att känna lite styrka, En annan mycket vis kvinna brukar ställa sig utomhus och skrika: JAG ÄR BJÖRNSTARK! Om det inte ger lite björnstyrka så kanske du få le lite åt dig själv! Jag försöker skicka styrka till dig!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  51. Kära Lilla H, jag blir så orolig när du inte har uppdaterat bloggen, går in flera gånger om dagen....Vad händer? Mina tankar är hos dej och dina fina pojkar. Skickar massor av styrka till dej, känns som att du behöver det nu.
    Varma kramar Din vän Anna

    SvaraRadera
  52. Bästa lilla h, jag blir också orolig när du inte uppdaterar... Varma Kramar Anna

    SvaraRadera
  53. Nu känns det inte bra! Hoppas verkligen att du har fullt upp med familjen och inte har tid att skriva i bloggen.
    Kram

    SvaraRadera
  54. Styrka å kärlek till dej lilla H....

    SvaraRadera
  55. Underbara lilla H, skickar kramar och förböner till dig och familjen.

    SvaraRadera
  56. En hälsning från Lilla H: Hon befinner sig på SÖS utan dator och det är gamla vännen Fia som skriver...
    Natten till torsdag var hon tvungen att åka in akut. Pga de nyupptäckta tumörerna i magen krånglar tarmarna. Hon har haft väldigt ont, men det börjar lugna ner sig.
    Hon blir kvar tills läkarna fått igång magen och smärtan under kontroll.
    HON SKICKAR KÄRLEK, HOPP O STYRKA till er alla!

    SvaraRadera
  57. Skickar kärlek, hopp och styrka i massor tillbaka!!!! KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  58. Varma tankar o mjuka kramar

    SvaraRadera
  59. Fortsätt kämpa Lilla H! Många stora kramar och önskan att du snart är hemma hos din familj igen.

    SvaraRadera
  60. Hopp och styrka jag bara kan uppbåda. Smärtar mig så mycket - att H är så dålig.

    Kram och ljus
    Tuija

    SvaraRadera
  61. Har tyvärr aldrig träffat dig men det känns som jag känner dig via din blogg. Så levande skriver du. Massor av styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  62. Tack snälla Sofie för uppdateringen!! Hälsa Lilla H at vi tänker intensivt på henne och önskar att hon får bli smärtfri i snaraste rappet och får kommer hem!

    kram Mia

    SvaraRadera
  63. Känner en sån otroligt konstig oro i min kropp för dig och dina killar Helle. Det var skönt att få en uppdatering av dig Sofie, TACK! Tråkigt Helle att du har så väldigt ont. Hoppas du är hemma snart igen och får lite lugnt och mysigt med killarna där hemma. Skickar Kärlek och Kramar fulla av styrka till dig...Hör av mig igen snart ..kram Anna

    SvaraRadera
  64. Vad skönt att få uppdaterat, blev så orolig när det blev tyst.Hoppas nu att du snart är hemma igen Lilla fina H.
    Skickar massor av styrka, hopp tro till dig, du fina.
    Varma kramar fyllda med kärlek.Lillemor.

    SvaraRadera
  65. Har undrat så...
    Hoppas att du är tillbaka hemma igen
    Tänker så mycket på dig

    Som alltid:
    Massor av Styrka Kärlek Hopp & Mod till Fina Kloka Lilla H
    Kram Jenny salomon

    SvaraRadera
  66. Tro, hopp och kärlek till dig du fantastiska Lilla H. Kram Cecilia

    SvaraRadera
  67. Tack Sofie för uppdateringen. Och all världens styrka, hopp och kärlek till dig lilla H!
    Kram Busan

    SvaraRadera
  68. Hoppas du snart är hemma igen Lilla H. Tack Sofie för uppdateringen. Tänker på dig massor. Stor kram från Karin

    SvaraRadera
  69. Jag ber för ditt tillfrisknande lilla H! Du ser så liten och späd ut på bilderna i din blogg, men attans vilken kraft! Jag läste igenom din blogg i går och häpnar. Det är märkvärdigt hur somliga människor lyckas knäcka den där koden till livets största mysterium tidigt i livet, mysteriet om kärleken. Mysteriet att ge kärlek och att ta emot kärlek, något många människor brottas med hela livet utan att det blir någon riktig fason på det. Jag tackar dig för att du visar mig hur man ger kärlek utan förbehåll och lever i tacksamhet (jag är en en sån där figur som lever mycket i strid och kämpar dagligen med att inte vara missnöjd. Trist bekännelse men så är det). Morgondagen är för oss alla oviss- jag vill så att din skall bli riktigt, riktigt snäll mot dig. Love,
    Johanna

    SvaraRadera
  70. Stort Tack för uppdateringen Sofie ♥
    Oron för dej ♥ Lilla H ♥ stegras för varje dag det inte finns någon uppdatering. Du har skämt bort oss med täta uppdateringar :)
    Hoppas, hoppas att läkarna får bukt med din smärta och att magen kommer igång som den ska så att du kan få återvända hem till dina killar.
    ♥ Kärlek ♥ Värme ♥ Hopp ♥
    Kramkram Titti

    SvaraRadera
  71. Vad STARK du är......helt otroligt.....!!!

    SvaraRadera
  72. Det här kanske kommer lite sent... Om inte Lilla H så kanske någon annan kan bli hjälpt av det.

    Det finns en metod som få känner till som fungerar väl vid cancer. Den används på Japanska sjukhus med stor framgång och är baserad på att ställa om kroppskemin på naturlig väg. Läs gärna om den på min sida och sprid informationen vidare så att den når de som behöver den.

    /Barbara

    SvaraRadera
  73. Tack för updateringen Sofie! Lilla H, du har gjort mig näst intill beroende av dagliga inlägg från dig och när de uteblir så pockar oron på. det viktigaste är dock inte att du är flitig på din blogg utan att du endast gör det du mår bäst av. Jag hoppas att magen är igång och att smärtan är under kontroll så att du kan vara hemma med din kära familj igen. Kram från Jele

    SvaraRadera
  74. Fy vad tråkigt att höra att elakingarna har spridit sig och vuxit. INTE BRA!

    Imponerande, häpnadsväckande, skrämmande och underbart att läsa att du är lycklig samtidigt som du vet att du ska dö snart.

    100 dagars närståendepenning... Det måste kännas väldigt konkret. Otäckt.

    Känner du dödsångest? Eller klarar du av att vara positiv hela tiden? Pratar ni om döden, du och dina barn?

    Så mycket tankar jag får inom mig när jag läser om dig. Jag önskar att jag kunde ta bort den här mardrömmen från dig, väcka dig och säga att det bara var en ond dröm...

    Mina varmaste kramar

    Ludmilla

    SvaraRadera
  75. Hej! läser din blogg med stor sorg i hjärtat men ändå med sån glädje på något vis för du är så full av energi, jag beundrar dig så! Hoppas allt är bättre med dig, jag är inne o kollar flera gånger om dagen om du har uppdaterat.. om någon känner lilla H kan ni väl skriva här om hur hon mår o så.. o såklart hälsa henne att vi tänker på henne! Kramar Maria

    SvaraRadera
  76. Tack Sofie för uppdateringen! Skicka massor av kraft och kärlek tillbaks till Lilla H. Vi tänker på henne hela tiden. Kram Jeanette m familj

    SvaraRadera
  77. Skickar en kram genom cyberspace. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  78. underbart att höra att du har sån gnista.. tänk om alla varit så poss........... energi kramar ,N

    SvaraRadera