torsdag 11 mars 2010

jag kan själv!

ibland rinner fnittret över. som här.

efter frukost skulle jag gå till badrummet hade jag bestämt. tyvärr kände kroppen något annat och vek sig dubbel som en fällkniv när jag ställde mig upp (men jag ställde mig upp! va?! det trodde ni inte?) att fälla ut den fällkniven var ingen hit, kan jag säga och mina kinder fylldes av heta, arga tårar medan jag bestämde mig. och bestämde mig. och bestämde mig. och så- gick det! jag stapplade mig sedan fram till badrummet där jag gjorde det jag skulle (Efter att ha spritat toastolen, spolknappen & toapappershållaren. jag är den jag är, liksom. måste ha bacilluring-fritt!)

sedan gick jag tillbaka till mitt rum. SJÄLV! borstade tänderna, bytte kläder & satte på deo. SJÄLV! nu har jag suttit här, tittat på tv, svarat på mail & pratat med folk. suttit. på en stol. inte i sängen. jag kan själv!

det är inte lätt att vara min sköterska, tror jag. jag gråter så tårarna sprutar men KAN SJÄLV! vill inte ha hjälp, vill inte bli stöttad, styrd, lyft. jag vill KUNNA SJÄLV! den segern är så ljuvlig, den när jag har övervunnit gnällkroppens pip om smärta och ynkel-kynkel. då KAN JAG SJÄLV på riktigt!

så, nu skulle ni se mig! ett brett, nöjt leende i ett blekt, kortisonsvullet ansikte. en kropp, grovt spolformad med en hamster under skjortan. kroppen vill dessutom hela tiden fälla ihop sig, så det är en evig kamp oss emellan. nu är det dags att fatta beslutet, leda, styra, kontrollera. nu är jag trött. nu bestämmer jag mig för att gå och vila. så det så! här är det jag som bestämmer!

Syster Yster, Medelhav & paraplydrink *me like*


Puss & kram till dig!

33 kommentarer:

  1. du är fantaskisk ... vilken vilja och energi...
    kram N

    SvaraRadera
  2. Mina tårar sprutar när jag läser dina inlägg, du fantastiska härliga kvinna!!!
    De sprutar av ilska för att det är som det är, av glädje för att att du är som du är och av beundran över dig, Superwoman!
    Har förstått från första inlägget jag läste att du är kapten över ditt fartyg!
    Återigen! Du är otroligt faccinerande och jaa... jag saknar ord. :-)) Bedårande!

    Varma kramar och mycket kärlek
    Ima, bloggare och läsare

    SvaraRadera
  3. Åh, jag SER dig, Lilla H! Du är fantastisk, du är vacker och du är stark!!! :)

    och underbar. :) Vila sött och samla kraft.

    *kram, kram*

    SvaraRadera
  4. ♥ Underbart inlägg Lilla H ♥

    Du ÄR helt fantastisk!
    Fortsätt följa din vilja.
    Tror att dina sköterskor beundrar dej lika mycket som vi här gör.
    Din energi har idag nått Västkusten.
    Tack för alla gånger du inspirerar.

    Kramkram Titti ♥

    SvaraRadera
  5. ♥ Vilket underbart inlägg Lilla H ♥

    Du ÄR helt fantastisk.
    Fortsätt följa din egen vilja.
    Tror att alla dina sköterskor
    beundrar dej lika mycket som
    vi här gör.
    Idag har din energi nått Västkusten
    Tack för alla gånger du inspirerar.

    Kramkram Titti ♥

    SvaraRadera
  6. Kära Lilla H vilket glädjeknippe du är och en kämpe.Kramar till dig med all styrka och allt mod som du behöver.

    SvaraRadera
  7. Heja heja härliga lilla H. Ha hela havets hejdundrandekraft hela helsickesvägen hem mot hel hälsa !

    SvaraRadera
  8. Jag tror du är den mest inspirerande och givande patient de har träffat! Din energi sprider sig som ringar på vattnet, du påverkar omvärlden på det mest fantastiska sätt och du påverkar dig själv i rätt riktning. DU BESTÄMMER, YES!
    Ett skepp kommer lastat med påfyllning av energi och kärlek!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Underbaraste Finaste Starkaste Lilla Stora H
    I allt elände så blir mitt hjärta så varmt...
    Du är så Fiiin!!!
    Massor av Styrka Kärlek Hopp & Mod i massor till dig!!!
    Marinera i massor!!!
    Kram Jenny salomon

    SvaraRadera
  10. WOW DU ÄR GRYM!!! Vilken järnvilja och styrka!!!!
    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  11. Förstår du hur många du inspirerar? Förstår du vilken energi du ger till andra runt omkring dig!
    Vilket underbart inlägg!
    Tack för att jag får ta del genom att läsa.

    KRAM

    SvaraRadera
  12. Du é grym!! Vilen vilja och kraft du har !!
    Jag sitter oxå här med ett brett leende när jag läste detta ......många kramar fr. oss i farsta maria ,ola & tjejerna .

    SvaraRadera
  13. Du är makalöst fantastisk!
    Heja heja!

    SvaraRadera
  14. Heja Heja! Fantastiska tjej!

    SvaraRadera
  15. Duktig du är! Vilket driv och vilken vilja!! Tankens och viljans kraft är stor! Mycket kan förändras med en stark vilja! Go girl! Tror på dig!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Fina Lilla H,vilken kämpe du är fantastiskt inlägg av dig vilken styrka och energi.Du är enastående i att förmedla så man riktigt känner hur det är du som bestämmer.
    Kramar i massor Lillemor.

    SvaraRadera
  17. Sådärja. Nu känns det mer som framsteg än tröttsteg i dina ord. "Kan själv" och "kan nu" är två av dom bästa bundsförvanter man kan ha i cancerlandet. Och framför allt om man låter sig vila lite däremellan.
    Många torsdagskramar från Busan

    SvaraRadera
  18. Lilla Stora H! Jag är djupt berörd av din glöd. Du är så jävla fantastisk så det finns inga ord. Du borde ha ett egen kanal på tv där alla gnällspikar fick sig en dust. Jag skickar en stor kram och en puss både på högra och vänstra kinden. Varma hälsningar från Lena

    SvaraRadera
  19. Du é bäst! Stor, varm kram från din Pia

    SvaraRadera
  20. Hej lilla H. Jag säger det igen, jag tycker att du är beundransvärd för att du orkar dela med dig av allt du går igenom. Kan tänka mig att det måste ha känts som en enorm seger att själv klara av det du har gjort idag. Önskar så att det fanns något jag kunde göra för dig och dina fina killar.
    Massor av styrkekramar till er.
    Nett

    SvaraRadera
  21. Du är så cool!! En riktig Pippi!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  22. De största styrkekramarna till dig du fantastiska!! Du är ständigt i mina tankar och jag är full av beundran för dig! Hälsa dina fina killar från mig och mina fina killar! (Min fina tjej känner de ju inte...)
    Många kramar Matilda

    SvaraRadera
  23. Envis :) Härligt att du kämpar förstår att det tar på krafterna.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Åh du måste vara en riktig glädjespridare bland din familj och vänner!
    Önskar så att jag hittat hit tidigare, Men jag får försöka sätta mig en dag i lugn och ro och läsa alla dina inlägg:)
    Tänker på dig! Många varma kramar Elin A

    SvaraRadera
  25. Heja dig! De takterna tar dig ytterligare en bit, eller hur?

    Tänker mycket på dig, känner mycket för dig, även om vi aldrig träffats. Konstigt, eller hur? Eller egentligen inte, hur kan man inte beröras av ditt sätt att omfamna livet?

    /Anna

    SvaraRadera
  26. Hoppas du snart får flytta från SÖS till Radiumhemmet om det är det du vill. Kämpa på. Härligt att du gör framsteg.

    SvaraRadera
  27. Så stark Du är och så mycket Du ger oss andra med Ditt mod och Din vilja.
    /AG

    SvaraRadera
  28. du är så underbar!!! saknar dej!! /sara

    SvaraRadera
  29. Vilken härlig bild på dig! Du verkar vara en helt underbar person, en person som man väldigt gärna vill ha som vän. Så stark och inspirerande i allt ditt elände. Önskar man kunde trolla bort det där elaka cancermonstret. Men det har i alla fall inte fått din själ. Dina grabbar måste vara så stolta över dig. Kämpa på! /Jeanette

    SvaraRadera
  30. Åh, vad du är duktig! Jag blir tårögd när jag läser om din vilja. Det måste vara oerhört fascinerande för personalen att se din enorma glöd. Trevlig helg, du finfina stora Lilla H!
    Kram från Jele

    SvaraRadera
  31. Hej!

    Jag har bara läst din blogg i några veckor men måste bara säga att du är fruktansvärt tark. Jag blir så imponerad och inspirerad av dig. Tänker mycket på dig och önskar dig allt gott.

    Kram

    SvaraRadera
  32. ...kära med~människa,
    dina ord du präntar ner i din blog, gör gott i själen !
    Går rakt in i hjärtat eftersom du alltid skriver ~till dig~

    vet knappt vad jag ska skriva,
    för mkt i huvudet....

    men att du är fantastisk som andra redan skrivit,
    håller jag bara med om att du verkar vara :-D
    o ditt smil smittar av sig


    Själv har jag just nu mer ont än vanligt,
    men mitt sitter i själen,
    o så stark ångest varje dag,
    klarar knappt mig själv just nu, faktiskt...
    Så jag har försökt fixa lite hjälp, o lite får jag iaf :-)

    Känns som c-ordet i själen
    (har jag ej vågat säga högt till nån,
    men eftersom kronisk depression som jag har, är lika allvarlig psykiskt, som cancer är fysiskt.... om du förstår min tanke där... hmm...)
    Den som äter upp ens hela varande inifrån, så att säga

    (o vad less man blir på sig själv av o till kan jag säga ! *gah*..... haha)


    Så TACK FÖR ATT DU SKRIVER så vi får ta del av dig
    Jag ska tänka goda tanketrådar åt ditt håll,
    så du får vara med De Dina en Evighet till
    *hjärta*


    Varma hälsningar, en ~mänsjosyster~

    SvaraRadera